Hufiec ZHP Lubliniec

Chorągiew Śląska

zawisza3Tradycje dawnego jachtu kontynuuje szkuner przebudowany w 1960/61 roku z rybackiego lugrotrawlera "CIETRZEW". Zdjęto nadbudówki, dodano stępkę balastowa, ustawiono maszty, urządzono wnętrza mieszkalne. I tak..."Zawisza Czarny II" stał się faktem...

"CIETRZEW" zbudowany został w 1952 w Stoczni Północnej w Gdańsku. Po przebudowie w latach 1960/61 w 1965/66 przedłużono rufę o około 4 m, wymieniono silnik. W 1980 pokładówkę zastąpiono nadbudówka, wymieniono instalację elektryczna, zainstalowano elektryczna windę kotwiczna, powiększono kuchnię i chłodnię prowiantowa. Po kolejnych przeróbkach wnętrz powstały następujące pomieszczenia mieszkalne: kubryk (24 koje, 3 hamaki), kabina 4 - osobowa dla oficerów wachtowych, kabina 4- osobowa dla starszych wachty, 7 kabin jednoosobowych (6 dla załogi stałej i kabina armatorska).

Obecny Zawisza służy nam wiernie od wielu lat, dając poczucie bezpieczeństwa i możliwość przeżycia wielkiej przygody. Żeglowaliśmy na nim odwiedzając wszystkie kraje nad Bałtykiem i Morzem Północnym. Wielokrotnie byliśmy na Morzu śródziemnym i Oceanie Atlantyckim. W 1984 roku Zawisza brał udział w Operacji Żagiel na Wielkich Jeziorach w Kanadzie i USA wsławiając się uratowaniem 8 członków załogi angielskiego barku "MARQUES", który zatonął podczas regat w rejonie Bermudów. Załoga Zawiszy otrzymała za tę akcję nagrodę "Fair Play" Komitetu Olimpijskiego. Ten udział w Operacji Żagiel nie był wyjątkiem. Zawisza regularnie bierze udział we wszystkich imprezach organizowanych w ramach Operacji.

zawisza4W 1989-1990 opłynął świat w wieloetapowej wyprawie. Dwa lata później uczestniczył w obchodach 500-lecia odkrycia Ameryki Columbus'92. Żeglując po morzach i oceanach, odwiedzając wiele portów na całym świecie "Zawisza Czarny" stał się jachtem znanym i lubianym. Wiele osób przeżyło na nim przygodę swojego życia. ...

DANE TECHNICZNE

 

Rok budowy: 1952
Pow. żagli: 625 m2
Typ: szkuner sztakslowy
Tonaż: 164 BRT
Dł. max: 42,7 m
Dł. kadłuba: 36,1 m
Szerokość: 6,7 m
Zanurzenie: 4,5 m
Materiał konstrukcyjny: stal
Budowniczy: Stocznia Gdańska
Silnik: 390 KM, Diesel
Załoga: 46 osób
Armator: Związek Harcerstwa Polskiego